zaterdag 6 juli 2024

KONINGSMOORD OP HET LOO

                                

Onlangs gaf iemand mij een aanrader.
Lees Het Nederlandse boek KONINGSMOORD OP HET LOO.
Hij vertelde er enthousiast over.
Ik heb het besteld bij Bol.com.
Kreeg het op een vrijdag in de bus en op maandagmiddag had ik het uit!

Het greep me dus meer dan ik in eerste instantie dacht!
Napoleon wordt er even in genoemd, dus er is een link met deze weblog.

Het gaat over de vermeende moord op het Loo (in Apeldoorn).
Volgens dit boek is op Willen II door zijn zoon, de toenmalige kroonprins
Willem III in de nacht van dinsdag 12 op woensdag 13 maart 1849 doodgeschoten.

Het boek begint met de tekst (blz. 6):

"De kroonprins van toen, dat was dus de latere koning Willem III, gaf een feest op Het Loo en liet blote meisjes dansen op de statietrap. Helemaal onverwacht verscheen in het geroezemoes plotseling zijn vader, de koning, bovenaan de trap. De kroonprins, die aangeschoten was, trok zijn revolver en schoot hem pardoes dood."

Dit feit wordt nergens in onze geschiedenisboeken vermeld. Er wordt ook in de geschiedenislessen geen melding van gemaakt.
Het is des te interessanter om dit boek te lezen!
Persoonlijk lijkt mij dit verhaal juist, gezien de hoeveelheid bewijzen, die de auteur voor deze gebeurtenis aandraagt.

Een aanrader dus!

Wiielm III en zijn gezin

  
De route, die Willem II gevolgd heeft


Geen opmerkingen:

Een reactie posten