zaterdag 26 augustus 2023

EERSTEDAG ENVELOPPE

 Al jaren verzamel ik allerlei losse artikelen, folders ed. over Napoleon.
Soms krijg ik ze toegezonden, bv. van één van jullie, lezers.
Mijn verzameling omvat nu vier volle ringbanden, met de vijfde ben ik onlangs begonnen.

Bij het doorspitten van deze banden (dat doe je niet elke dag!) stuitte ik toch wel op een aantal bijzondere zaken. Daarvan wil ik nu wat van prijs geven.

Vandaag laat ik je een eerstedag enveloppe zien. Die over Napoleon en zijn Keizerlijke Garde. Ik voeg een artikel over die Garde toe. De meeste belangstelling gaat uit naar de Oude Garde, maar er is ook een Jonge en een Middelste Garde. De totale omvang heeft maximaal zo'n 112.000 manschappen bedragen, meer dan ik dacht. 

Napoleon was terughoudend met het inzetten van deze Garde, want hij beschouwde haar als zijn allerlaatste militaire mogelijkheid! In Waterloo ging de Garde uiteindelijk ten onder, maar toch ook niet helemaal! Lees het artikel!

                              


1 opmerking: