zondag 16 april 2023

EEN KLEINE EVOLUTIE


Een aantal mensen heeft een visitekaartje.
Veelal bedrijfsmatig, soms privé.

Ook ik heb zo'n kaartje.

Het zijn er (in tijd na elkaar) tot nu toe drie geworden.
De eerste was vijftien jaar geleden: een algemene.
Ontwerp: een aangeboden layout, die me aansprak.
Mijn email-adres en mijn website stonden er op.



De tweede is meer persoonlijk. 
Op de vlakte van Laffrey, ook 'La Prairie de la Rencontre' ('Het veld van de ontmoeting') genoemd staat het standbeeld van Napoleon, dat ik als foto voor dit kaartje gebruikte.
Het was koud toen, op de achtergrond zie je nog de sneeuw!

Hieronder een klein stukje over die gebeurtenis:

LAFFREY
Napoleon passeerde het dorp op 7 maart 1815, tijdens zijn terugkeer van Elba aan het begin van de Honderd Dagen. Op een plaats in Laffrey die nu bekend staat als het "veld van de ontmoeting" (prairie de la Rencontre), werden Napoleon en het handjevol troepen dat hem vergezelde, opgewacht door een bataljon soldaten van het koninklijke 5e Linieregiment, die hem waren komen arresteren, in opdracht van koning Louis XVIII. Napoleon, die zijn mannen achterliet, stelde zich aan de soldaten voor en verklaarde: "Als iemand van jullie zijn keizer wil neerschieten, hier ben ik". De soldaten liepen over naar zijn zaak en riepen "Vive l'Empereur"! Een ruiterstandbeeld van Napoleon door Emmanuel Frémiet, geplaatst op het veld in 1930, herdenkt deze gebeurtenis.





Mijn derde en voorlopig laatste kaartje heb ik pas onlangs aangemaakt. Een ander kaartje was nodig, omdat er voor de websitevermelding een en ander was toegevoegd. Laat je dat weg, dat staat er 'onveilige website' en dat wil ik niet! Tevens zijn de adressen van mijn twee weblogs toegevoegd. Aan de eerste voeg ik geen items meer toe, de tweede weblog is deze, die je nu leest.
Voor wat betreft de vermelding 'MEd' achter mijn naam: het is 'Master of Education'. Deze titel bestaat niet in Nederland, maar wel in het buitenland. De basis is hiervoor mijn ooit behaalde MO-B Pedagogiek, een studie van zeven jaar, die niet meer bestaat, helaas. Dit duurt de huidige jeugd veel te lang! Maar ik heb er in mijn werkzaam leven en ook nog later veel profijt van gehad!
Van dit nieuwe kaartje, dat ik zelf afdruk, heb ik voorlopig nog niet teveel exemplaren aangemaakt. Er kunnen er altijd bij gemaakt worden.
De afbeelding van Napoleon heb ik van een niet nader te noemen boek uit mijn collectie.



De beide eerste kaartjes worden nu niet meer gebruikt.

1 opmerking:

  1. Wel Roel het is goed dat je openheid geeft in deze materie. Ik heb ook twee soorten visite kaartjes van de zelfde strekking. Maar dan gericht op de functie die ik beklede. Ik denk dat wij de mooiste hobby delen?, wij kunnen er nog wel 100 jaar mee vullen.

    BeantwoordenVerwijderen