donderdag 30 maart 2023

HORNBLOWER

 HORATIO HORNBLOWER

Ik ben een liefhebber van de imaginaire figuur Horatio Hornblower.
Hij is de hoofdpersoon in een 11-tal boeken van de Engelse schrijver C.S. Forester.
Van een zeer eenvoudige afkomst en beginnend als tweede-luitenant klimt hij na talloze avonturen op tot uiteindelijk lord en admiraal. De verhalen spelen zich hoofdzakelijk op zee af.
De verhalen zijn gesitueerd in de Napoleontische tijd.
Hij ontmoet Napoleon zelfs persoonlijk!

De verhalen zijn enkele malen verfilmd. De beste (volgens mij) zijn die uit de jaren 2000. 
Graag kijk  ik naar deze series, die momenteel op de tv-zender ONS herhaald worden. 

C.S. Forester blijkt een groot kenner te zijn van de Engelse zeestrijdmacht.
Hij gebruikt veel scheepstermen, die te maken hebben met de zeilvaart.

Ik geef hieronder enkele foto's van de boeken en dan de dvd's.

Daarna een stukje film.

Tenslotte informatie over C.S.  Forester en over Hornblower zelf.

                         


          

           

           


                                   




                                          

    


Alle DVD's zijn ook te vinden op Youtube.
Ik geef hier het adres van een er van. De rest vind je dan vanzelf!


https://youtu.be/njHimjJ57OQ





1 opmerking:

  1. Goed bezig Roel,je doet niet onder voor een hoogleraar geschiedenis aan de universiteit.

    BeantwoordenVerwijderen