maandag 3 april 2023

HOEDEN VAN NAPOLEON

 

Hat of Napoleon Bonaparte worn at the Battle of Waterloo.

(Copyright Deutsches Historisches Museum)

De hoed van Napoleon is een iconisch stukje geschiedenis en wordt vaak afgebeeld in portretten en schilderijen van de beroemde Franse keizer. Het is een zwarte steek met een hoge, puntige top en een brede rand.

De hoed van Napoleon werd in de volksmond de "bicorne" genoemd vanwege de tweeledige vorm van de rand, die aan beide zijden omhoog gekruld was. Het was gemaakt van vilt en was versierd met een lint en een kokarde.
Napoleon droeg deze hoed tijdens veel van zijn belangrijkste militaire campagnes en publieke optredens. Het werd een symbool van zijn macht en leiderschap en was een integraal onderdeel van zijn iconische stijl.
De hoed van Napoleon werd later een belangrijk object in de Franse geschiedenis en cultuur. Het werd een symbool van de Franse revolutie en het Napoleontische tijdperk, en is te zien in veel musea en historische collecties over de hele wereld.


In dit Napoleon Ier tijdschrift trof ik een kort artikel aan over de hoed (bicorne) van Napoleon aan. Er is een schilderij over gemaakt: 'Napoleon en neuf chapeaux', door de schilder Charles Auguste Steuben. Naar aanleiding van dit artikel ben ik gaan zoeken naar informatie over deze hoeden.


Castorén is de Franse term voor "bever". Castoren hoeden zijn gemaakt van bevervilt, een materiaal dat wordt geproduceerd door de haren van de bever te verwerken tot een dicht, duurzaam en waterafstotend vilt. Het proces om bevervilt te maken is complex en omvat onder andere het schoonmaken en borstelen van de haren, het vormen van het vilt met stoom en het snijden en afwerken van de hoed.

Bevervilt was een zeer populair materiaal voor hoeden in de 18e en 19e eeuw vanwege de duurzaamheid en waterafstotende eigenschappen. Het werd ook beschouwd als een luxueus materiaal en werd vaak gebruikt voor hoeden van hogere kwaliteit en hogere prijsklasse.

Tegenwoordig worden bevervilt hoeden minder vaak geproduceerd en zijn ze meestal duurder dan hoeden van synthetische materialen. Bever vilt wordt echter nog steeds gewaardeerd vanwege de duurzaamheid en de uitstraling van kwaliteit en luxe.

Een tweetal interessante artikelen over deze hoeden:

HOED VAN NAPOLEON 1


HOED VAN NAPOLEON 2

In dit laatste artikel worden ook de huidige (2022) prijzen van zijn hoed genoemd.
Die liegen er niet om!

Zelfs heb ik één keer zo'n hoed in handen gehad.
Dat was in 2009 toen ik Sint-Helena bezocht.
Het woonhuis van Napoleon was toen al lange tijd een museum.
Maar er kwamen niet veel mensen. (Er was toen nog geen vliegveld.)
Ik ben er drie keer geweest. De eerste keer om foto's te maken, de tweede keer om te filmen en de derde keer om alles nog eens in mij op te nemen.
Het viel mij toen op dat er in dit museum geen enkele bewakingscamera te zien was.
Daarbij was ik de enige bezoeker op dat moment, ik mocht er zonder gids zelfstandig in, waarschijnlijk omdat ze me al een beetje kenden.
Toen ik in de slaapkamer van Napoleon kwam, lag daar op een soort canapé zijn oude kolonelsjas en een Napoleonhoed. De jas en hoed heb ik even aangeraakt, ik durfde de hoed niet op zetten uit eerbied voor de Keizer!
Hieronder een foto van jas en hoed:




1 opmerking:

  1. Prachtig artikel weer Roel, maar ik persoonlijk spreek liever over de steek van Napoleon.

    BeantwoordenVerwijderen