dinsdag 28 november 2023

HOED van NAPOLEON


Dit is hem!


    Er is een groot bedrag betaald voor de hoed van Napoleon, bijna twee miljoen euro.
Gekocht door een onbekende!

Er zijn nog 21 hoeden van Napoleon over.
19 liggen in musea, 2 zijn er in particuliere handen.
Aanraken, vastpakken, laat staan opzetten is onmogelijk!
Ze liggen immers altijd achter glas!

Toch is het mij gelukt om zo'n 'museum'-hoed vast te houden.
En wel op Sint Helena in 2009.
Ik kwam in februari van dat jaar een week op het eiland en bezocht Longwood, waar Napoleon woonde, drie keer. De derde keer kenden de suppoosten mij (het waren twee aardige dames, die steeds op de drempel van het gebouw bleven kletsen).
Ik ging weer alleen het museum in en kwam in de slaapkamer van Napoleon. Daar lagen op een soort canapé de grijze overjas en een hoed van Napoleon.
Eerst goed rond gekeken of er camera's hingen. Niet dus. Het gehele museum had op dat moment maar één bezoeker en dat was ik!

Gauw even de jas aangeraakt en de hoed met de rechterhand opgetild. Opzetten durfde ik niet!
Deze actie gaf mij wel een heel positief gevoel!

Wie kan immers zeggen, dat hij een nu zo dure hoed van Napoleon heeft aangeraakt?

Nog een keer!
                                                                                                                                               

Geen opmerkingen:

Een reactie posten