donderdag 16 maart 2023

NAPOLEON EN KAREL V



Voor mijn geschiedenis leesclub van SENIA (een landelijke organisatie, die titels en leeswijzers verstuurd) komt onze Apeldoornse groep vier keer per jaar bij elkaar bij een van de deelnemers (5-6) thuis. We bespreken dan het gelezen boek en discussiëren daarover aan de hand van een twintigtal vragen.

Deze keer hebben we het boek KEIZER KAREL V van Geoffrey Parker gelezen.


Het is een vrij groot en vooral zwaar boek (2020). Het weegt 2,3 kg.
Ik sta hier op de weegschaal om het gewicht te bepalen!
Het boek heeft 670 pag., 540 pag. om te lezen, er staan veel afbeeldingen in.
Het kostte veel tijd om er door heen te komen, maar het was de moeite wel waard!
Hieronder een stukje van de bijbehorende leeswijzer:

                                  

Enkele vergelijkingen tussen Keizer Napoleon en Keizer Karel V kwamen bij mij op:

Karel V:
- leefde van 1500 - 1558 (58 jaar oud)
- werd keizer door erfenissen van landen en door huwelijken van anderen
- was één keer getrouwd

- bezat: Spanje, De Nederlanden, Duitsland, groot deel van Italië

Napoleon:
- leefde van 1769 - 1821 (52 jaar oud)
- keizer door veroveringen
- twee keer getrouwd
- bezat Frankrijk, Spanje Nederland, Duitsland, groot deel van Italië

Ik kan hier natuurlijk niet dit gehele boek bespreken, lees het zelf, het is een aanrader!
Een klein deel geef ik hier weer. Het gaat over de dood van Karel V.
(Ik heb deze tekst hardop vanuit het boek voorgelezen. Een microfoon voor mijn neus en WORD 365 (de tekstverwerker) neemt dit op en maakt er meteen leesbare tekst van! Scheelt enorm veel tijd! Als het klaar is, moet er in de tekst echter nog wel veel gecorrigeerd worden. Ik deed dit voor het eerst, een openbaring! Of dit ook met andere talen (Frans, Duits, Engels ed.) gaat, weet ik niet. Ik vind het al bijzonder dat dit met mijn speciale stemgeluid gelukt is!)

Hier is die tekst:

 

Nog wat afbeeldingen uit het boek (met bijschriften):

   

    



      



Geen opmerkingen:

Een reactie posten