zaterdag 11 februari 2023

MÉMOIRES DU SERGENT BOURGOGNE

 In 1812 maakte Napoleon de tocht naar Rusland.

Hij kwam uiteindelijk tot Moskou, verbleef daar enige weken en ging toen bijna dezelfde weg weer terug.
Over deze tocht, die honderdduizenden mensen het leven kostte, zijn veel boeken en verslagen verschenen. Het meest aansprekend zijn de verhalen van ooggetuigen die er dus bij waren.

Een van de beroemdste en meest aansprekende is het verslag van sergeant Adrien-Jean-Baptiste-François Bourgogne. Hij overleefde de tocht. Zijn relaas werd in boekvorm uitgegeven.

Allereerst natuurlijk in het Frans.
Ik bezit een prachtig exemplaar uit 1900, met een aantal gekleurde platen er in.
Eerst sergeant Bourgogne zelf:

                                                   


Overzicht van zijn leven:     Bourgogne01                  Bourgogne02

Dan het boek:

                    

De mooie afbeeldingen in dit boek:

    

    

    

    

Het spannendste deel van dit boek speelt zich rond de rivier de Berezina (Wit-Rusland) af.
In het verleden, toen ik het Nederlandse exemplaar nog niet bezat, heb ik dat deel vertaald.
Hier vind je dat:

                                         
Bourgoge stuk vertaald


Ik bezit sinds kort ook een in het Nederlands vertaald exemplaar  (1917) van dit boek:

                                         


                                         


Nu een beroemde Nederlandse schoolplaat van de oversteek van de Berezina. 
In mijn studeerkamer hangt er een exemplaar van:




Tenslotte:
In het jaar 2003 was mijn eerste Napoleon-reis naar de Berezina.
Hiervan enkele foto's:

 
Hier staat: rivier Berezina
Bij de oversteekplaats staat een gedenkzuil

      

                                                    
                                                            aan de ene zijde: Koetuzow



aan de andere: Napoleon



de oversteekplaats

                                                         

Geen opmerkingen:

Een reactie posten