dinsdag 3 januari 2023

DE TALISMAN VAN VIER KEIZERS


       
voorkant met zichtbaar kruis er in                 achterkant  
           

  Deze keer eens wat anders dan direct over de persoon van Napoleon I. 
Dit artikel gaat over een eeuwenoud object!


Sinds het jaar 2000 heb ik een abonnement op het Franse tijdschrift Napoléon 1er.
Elke drie maanden komt er een nieuw nummer uit, ik ontving onlangs no. 105.
Dit blad biedt heel wat informatie, waarvan ik dankbaar gebruik maak. Afbeeldingen van en uit dit blad heb ik al menigmaal gebruikt. 
Zoals bij dit artikel het geval is. Het heet: de Talisman van vier keizers. Het was niet eenvoudig om deze tekst meteen te begrijpen, laat staan te vertalen! Dat heeft mij een kleine decembermaand gekost.
Het verhaal begint bij Karel de Grote, gaat via Napoleon I naar Napoleon III en eindigt bij de Duitse keizer Wilhelm II. De eerste drie hebben dit juweel of relikwie daadwerkelijk in bezit gehad, de vierde had het graag gewild!
In het door mij vertaalde artikel met aanvullende opmerkingen en afbeeldingen 
wordt er uitleg gegeven over wat dit nu precies is, waarvoor het diende, wie er wat mee deed en de rest van de geschiedenis ervan tot heden. Dit relikwie bestaat nog steeds en is te bewonderen in het Museum Tau, dat een zijgebouw is van de kathedraal van Reims in Frankrijk. Geef je reactie als je wat wilt opmerken over dit relikwie,
Lees de teksten en bezie de afbeeldingen door te klikken op:




Hier wordt onderzoek gepleegd aan het relikwie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten