donderdag 5 januari 2023

DE FRANSE REVOLUTIE



   De Franse Revolutie begon in 1789 en eindigde zo rond 1798.
Over deze materie is begin 2022 een nieuw boek verschenen, geschreven door de Belg Johan op de Beeck (1957), een geschiedkundig auteur. Het boek is geschreven in het Nederlands (eigenlijk in het Vlaams) en boeide mij zeer. Ik las het bijna in één keer uit.
De schrijver doet verslag van de Franse Revolutie via de de terugblik op de gebeurtenissen van de Belg François Robert (1763-1826), die advocaat in Parijs was en behoorlijk heftig met alles mee deed.


In september 2022 verscheen het tweede en laatste deel van deze serie.
Lezen kan ik dat nog niet, naar dat komt wel weer, hopelijk!

Nu zijn er duizenden boeken geschreven over de Franse Revolutie, in allerlei talen.
Dit alles was voor mij aanleiding om mijn collectie boeken eens door te snuffelen op het onderwerp Franse Revolutie. Het blijkt dat ik meer heb, dan ik dacht.


Ik kom tot zestal werken, alle in het Nederlands.
Hieronder een afbeelding en een paar woorden erbij.

Louis Madelin, een Fransman, schreef in 1932 een tweetal boeken over de Franse Revolutie.
Hij behandelt het onderwerp wat zakelijk, maar geeft wel veel details. En dat is altijd leuk in geschiedenis!

Otto Flake (Duitser) schreef in 1986 onderstaand boek. Ook een wat zakelijk overzicht van de gebeurtenissen met weer andere accenten op de details.




Vervolgens het boek De Franse revolutie van Jaap ter Haar uit 1970. Ook een boek, dat je vanwege de boeiende beschrijving bijna  in één keer uitleest! De schrijver heeft meer van deze (wat populair geschreven) historische boeken geschreven.

                                              

Dan een boek 'Revolutie en Contra Revolutie' door Donald M.G. Sutherland. Hier is de tijdsspanne wat groter: 1789 - 1815. Ook in het Nederlands vertaald. Een chronologische beschrijving van de gebeurtenissen.
                                



En tenslotte een boekje over de man van de Terreur: Maximilien Robespierre.met de bijnaam 'De Onkreukbare'. 
Wat deze man heeft aangericht met zijn dictatuur is bijna niet te beschrijven.
Misschien bedoelde deze advocaat het goed, maar de uitvoering van zijn ideeën was bar en boos.
Talloze mensen stuurde hij naar de guillotine. Tenslotte ging hij er zelf ook onder en toen klaarde de lucht wat op. Enige jaren later begon het Napoleontische tijdperk.


                                                         

Geen opmerkingen:

Een reactie posten