maandag 29 augustus 2022

CORRESPONDANCE GÉNÉRALE DE NAPOLEON (2 en laatste)

 Echter: er zijn sinds 1880 steeds meer brieven van Napoleon opgedoken.
In Frankrijk ontstond de behoefte om alles in kaart te brengen.
Daarmee is men in 2002 gestart en het is afgerond in 2018.
Het zijn 15 kloeke delen geworden, alle in het Frans.
Onnder zie je alle delen afgebeeld.

Bij elkaar zijn het 22.173 bladzijden.
Het zijn 40.497 brieven,

Zelf bezit ik slechts deel 12, dat gaat over de periode in Rusland 1812.
Ze zijn nog volop te koop, dus alles aanschaffen is heel goed mogelijk.

Drie dingen houden mij echter tegen:
1. elk deel kost ongeveer 55 euro, wat dus neerkomt op een uitgaven van 14 x 55 = 770 euro excl. verzendkosten (deel 12 heb ik al!).
2. elk deel heeft een dikte van ongeveer 6 cm (sommige nog iets meer!). Totaal dus 
15 x 6 =90 cm, afgerond een meter boeken. Daarvoor heb ik geen ruimte meer, helaas!
3. het ontbreekt mij aan leef-tijd (!). Om dit alles te bestuderen, heb ik jaren nodig, ook omdat het in het Frans is geschreven, Dat ga ik niet meer halen. In deel 12 lees ik wel regelmatig, vooral ook omdat ikzelf in 2011 die tocht naar Rusland heb nagereisd en het mij dus veel zegt!
Hier wat afbeeldingen van deel 12 , dit deel bevat 2551 brieven.

   

Overigens: de eerste brief, die Napoleon schreef, was aan zijn moeder van uit de school in Brienne. Een korte brief, die ik als afbeelding ergens in mijn collectie heb, maar niet kan terugvinden!
Zijn laatste is het briefje aan baron La Bouillerie over zijn bezittingen in Frankrijk. Dit schreef hij vanaf zijn sterfbed op Sint-Helena en is als codicil op genomen in zijn testament.
Klik hier voor die laatste brief:  

                                            brief aan baron La Bouillerie

(Vertaling:
Monsigneur de baron La Bouillerie, rentmeester van mijn privé domein, ik vraag u terug te geven de rekening en de geldsom, die ik in de uitvoering van mijn testament heb opgedragen. 
Deze brief is nog niet de laatste, ik smeek God, Monsigneur de baron la Bouillerie, dat Hij u gezond laat zijn en u bewaart.)

Nb. Dit was WEL zijn laatste brief!


 Meer informatie over dit grote Franse project:

                                CORRESPONDANCE

en op :                              https://www.napoleonica.org


 

   

   

   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten