maandag 22 februari 2021

NAPOLEONS LAATSTE REIS (1)

Zoals reeds aangekondigd volgt vanaf nu de vertaling van het boek van Aubry.
Ik vertaalde deze tekst in 2003 vanuit het Duits. Ik heb de afgelopen dagen alles nog eens herlezen en de aangetroffen fouten in leestekens, spelling ed. gecorrigeerd. Er zaten er nog heel wat in ondanks een vroegere correctie!

Wat mij bij het vertalen opviel waren de lange Duitse zinnen. Soms bijna een bladzijde lang, met veel komma's en tussenzinnen. De ooit geleerde zinsontleding kwam om een en ander te begrijpen en om de samenhang niet te verliezen zeer goed van pas! Trouwens, ik vond dat op de Kweekschool al een boeiend onderdeel van de Nederlandse taal en ik kon het ook heel behoorlijk mee uit de voeten!

 De tekst omvat twee kloeke delen:
deel I: 'Die Gefangenschaft Napoleons'  375 pag. 
deel II: 'Der Tod des Kaisers' 416 pag.

Foto's van dit boek zie je in de blog van donderdag 11 febr. 2021.

In deel 1 begin ik bij pag. 126. Het begint met de reis van Engeland naar Sint-Helena van 7 aug. tot 17 okt. 1815.  Dit deel 1 is opgeknipt in zeven delen. Dan leest het wat gemakkelijker.

Nu worden de eerste vier hier gepubliceerd.

deel`1: pag 126-149

deel 1: pag 153-180

deel 1: pag 181-214

deel 1: pag 215-269

Veel leesplezier.


Kijk ook op   https://www.roelkvos.nl

en op           https://roelkvos.blogspot.com



Geen opmerkingen:

Een reactie posten